Broken

Broken

maandag 22 mei 2023

Dag 3: Autostad, Grensovergang met IJzeren gordijn en zilvermijn.

Woensdag 24 mei 2023 - Programma voor dag 3:
  • Autostadt
  • Helmstedt-Marienborn grensovergang
  • Höttensleben met "IJzeren gordijn"
  • Bruinkoolmijn.
Autostadt in Wolfburg.
De afstand vanuit ons verblijfhotel tot Wolfsburg bedraagt 100 km. We vertrekken dan ook vandaag om 08:30 uur. Om 10:00 uur komen we toe in Wolfsburg. Autostadt is een toeristische attractie naast de fabriek van Volkswagen in Wolfsburg met de focus op auto's. Technische ambities, designconcepten en toekomstplannen van alle merken onder de Volkswagen Groep worden hier werkelijkheid. 
Bij een Bugatti Veyron 16 cyl. 1000 pk.
Het resultaat? Een walhalla van 25 hectare voor autoliefhebbers. Na de introductie van de Golf 5 werd er geopperd om Wolfsburg te hernoemen naar Golfsburg. Vlak voor het complex rijden we naast het VW Arena, het voetbalstadion waar KDB zijn internationale carrière een grote vlucht nam.
Wolfsburg Arena, voetbalstadion.
In een tijdsreis van 130 jaren automobielgeschiedenis kan men hier de evolutie van de auto ontdekken.
Een Lancia uit 1924.
Een model uit de beginjaren, 1899.
Een Bentley uit 1954.
Een model met de 2 kleine achterruitjes.
De laatste kever, werd gefabriceerd in Puebla Mexico, 2003.
Audi, Skoda, Seat, Porsche hebben elk een individueel paviljoen. Een concern, twaalf merken, de gehele diversiteit van Volkswagen ervaart men bij de rondgang door het uitgestrekte park en lagunen landschap.
Eentje uit 1930, toen wagens nog mooi waren.
Het complex beschikt over een museum met de historie van de auto en met de belangrijkste automerken van de Volkswagen Group. Op een terrein van 28 ha in verschillende paviljoenen worden de verschillende merken van de Volkswagen groep tentoongesteld.
Hier voor het Porsche paviljoen. 
Het bezoek van het hele complex met de verschillende paviljoenen en een restaurant voor de vrije lunch duurt tot 13:15 uur.

Grensovergang Helmstedt-Marienborn.
Na 46 km vanuit Wolfsburg komen we om 14:00 uur aan de voormalige grensovergang Helmstedt-Marienborn, Checkpoint Alpha. Tot 1989, voor de val van het communistische systeem, was dit nog een hallucinante grensovergang tussen beide delen van Duitsland. Wegens zijn geografische ligging was tijdens de deling van Duitsland hier de belangrijkste grensovergang in de Duits-Duitse grens. Bij het traject van Hannover naar de enclave Berlijn was dit de grootste en belangrijkste grensovergang in het verdeelde Duitsland. Het was het enige toegangspunt voor de westerse geallieerden naar het verdeelde Berlijn.
De voormalige controleposten die men diende te gebruiken bij de controle van de paspoorten en de wagens.
De korte route (170 km) over land van de Bondsrepubliek Duitsland (West-Duitsland) naar de enclave West-Berlijn liep via deze grenspost. Door een plaatselijke Nederlandse gids worden we op de indrukwekkende betonvlakte rondgeleid. 
Nederlandse gids tijdens de rondgang.
In het kotje waar de controle ambtenaar uitvoerig ondervroeg over de reden van het bezoek en de eventuele goederen die men meebracht.
Koffer werd onderzocht op verborgen ruimtes.
Deze dame wist ons op een uitstekende wijze een beeld op te hangen van het ridicule en schrikwekkende systeem van controles om van West naar Oost te reizen. Tussen 14:00 en 16:00 uur werd er op een heldere wijze deze verschrikkelijke toestand toegelicht.
Grenspost tijdens de verdeling van Duitsland in Oost en West.
Grenzdenkmal Höttensleben-Schöningen.
Een 26 km verder en om 16:30 uur bezoeken we nog een voormalig stukje "IJzeren Gordijn" in Höttensleben. Hier is er nog een overblijfsel van een 350 meter lange muur, die de Oost-Duitsers moest beletten om naar het vrije democratische westen te vluchten. Een betonnen muur met prikkeldraad, elektrische waarschuwingsdraad, een gracht en allerlei obstakels om te beletten dat men het oostelijke paradijs zou ontvluchten.

Betonnen muur, strook zand, nog een afsluiting, en dit over 1500 km.
Hier was tot 19 november 1989 Duitsland en Europa verdeeld.
Nog obstakels en muur als scheiding tussen oost en west.
Bruinkoolmijn.
Enkele honderden meters verder is er nog een enorme put waar men nog bruinkool ontgint.
Voor een bruinkoolput.
Graafmachine waarmede men de bruinkool afgraaft.
De totale rit vandaag bedroeg 260 km. We komen in het hotel toe om 18:30 uur.
Route van Braunlage - Wolfsburg - Helmstedt/Marienborn - Schöningen/Hötensleben - Braunlage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten